Länkstig Hem Patienter och anhöriga Patientguide Patientens rättigheter Patientens rättigheter Var och en som är bosatt i Finland har rätt att få sådan vård som hans eller hennes hälsotillstånd förutsätter. Dessutom måste varje patient få god värd och bemötände. Resurser påverkar vården. Patienten har också andra lagstadgade rättigheter, t.ex. ett rätt att få information och valfrihet. Patientombuds hjälper till med patientens rättigheter. Patientombuds ger dig råd om du är missnöjd med vård eller bemötande. Det primära sättet att reda ut ett problem i vård är en anmärkning om diskussion inte räcker till. Du bör inte göra en klagomål förran du har gjort en anmärkning och fått ett svar. Du kan skriva och skicka en anmärkning i Varhas E-tjänster. Anmärkning kan också skickas till Varhas registratorskontor (PB 52, 20521 Åbo) eller du kan skriva en fritt formulerad anmärkning via Suomi.fi/meddelanden. Om du inte själv kan skriva en anmärkning, till exempel på grund av en fysisk skada, kan patientombud hjälpa dig att göra upp den. Du kan få hjälp både per telefon och genom ett möte som du har kommit överens om i förväg. Rätt till god vård och gott bemötande Enligt patientlagen har alla som bor i Finland rätt att inom de resurser som står till buds erhålla den hälso- och sjukvård som hans eller hennes hälsotillstånd förutsätter. Patienten har också rätt till gott bemötande. Vården skall ordnas så, att man respekterar patientens människovärde, övertygelse och integritet. Läs mera: Om någonting gör fel Vårdtestamente Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikts livstestamente-blankett (hoito-ohjeet.fi). Vårdtestamente, praktiska instruktioner (Duodecims Terveyskirjasto, på finska). Vårdtestamente, instruktioner och blankett (Institutet för hälsa och välfärd). Intressebevakningsfullmakt Information om intressebevakningsfullmakt på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats. Edunvalvontavaltuutus ry:webbsida (på finska), där hittas bl. a. mallformulär för att göra upp en fullmakt. Organdonationer Organdonationer på social- och hälsovårdsministeriets sidor. Valfrihet Du kan välja själv den vårdenhet där du vill få vård. Då det gäller icke-brådskande specialsjukvård sker valet av vårdenhet i samarbete med företagshälsovårds-, hälsocentral- eller privatläkare. Läkaren bedömer behovet av specialsjukvård och skriver vid behov remiss för detta till sjukhus. Du kan framlägga dina önskemål om vårdenhet till läkaren, som ser till att sjukhuset har den expertis och medicinska specialenhet som behandlingen förutsätter. Du kan söka dig som patient till ÅUCS på läkarremiss var som helst ifrån inom Finland (dock inte från Åland). Valfriheten gäller inte jourfall. Jourpatienter, oavsett hemort, behandlas på närmaste sjukhus som har den rätta expertisen och beredskapen att behandla patienten. Patientavgifterna inom specialsjukvården är i stort sett desamma inom hela Finland. Fpa ersätter resekostnaderna i allmänhet enligt var den närmaste vårdenheten är belägen. När du söker sakkunnig vård ÅUCS hör till de främsta sjukhusen i Norden. Nöjdhetsindexet på basis av mer än 15000 kundresponser är utmärkt, 4,6 av 5. Om du är i behov av icke-brådskande specialsjukvård och vill få din vård hos oss, gör såhär: Uppsök läkarmottagning vid hälsocentral, företagshälsovården eller privatläkare. Läkaren bedömer om det finns behov av fortsatta utredningar eller vård inom specialsjukvården. Du och den remitterande läkaren fattar gemensamt beslut om vart remissen till specialsjukvård ska skickas. Sedan remissen kommit fram till oss vid ÅUCS tar vi kontakt med dig. Mer information om valfrihet: På eu-hälsovård.fi hittar du information om friheten att välja sjukvård inom EU-området. Information om friheten att välja sjukvård i Finland (Suomi.fi). Anvisningar för att söka behandling utomlands med och utan föregående tillstånd finns på Fpa:s webbplats. Närmare råd i frågor som rör gränsöverskridande sjukvårdsersättning kan fås hos Fpa:s kontaktpunk för gränsöverskridande hälso- och sjukvård. Information om val av vårdplats hittar du också på Social- och hälsovårdsministeriets webbplats. På Social- och hälsovårdsministeriets webbplatsen finns även information om patientdirektivet, det vill säga patientens rätt att söka behandling i ett annat EU- eller EES-land eller Schweiz. Myndigheter som övervakar patientens rättigheter Regionförvaltningsverket leder och övervakar social- och hälsovården. Valvira d.v.s. tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, förbättrar med hjälp av styrning och övervakning förverkligandet av rättsskyddet och kvaliteten på tjänsterna inom social- och hälsovården. Dataombudsmannens byrå ger både den registeransvarige och enskilda personer råd i frågor som gäller dataskyddet. Dataombudsmannen avger också utlåtanden och fattar beslut som gäller den registrerades rättigheter. Riksdagens justitieombudsman övervakar att myndigheterna och tjänstemännen följer lagen. Justitieombudsmannen följer också med förverkligandet av de grundläggande mänskliga rättigheterna. Justitiekanslersämbetet: Justitiekanslern är vid sidan av justitieombudsmannen den högste övervakaren av lagarna. Justitiekanslern övervakar myndigheterna och förverkligandet av de grundläggande mänskliga rättigheterna. Blanketter ht-246a-anmarkning-till-varha.pdf (pdf 576.03 KB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Blanketter av patientförsäkringscentralen Användning av Suomi.fi meddelanden (Varha).pdf (pdf 151 KB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Patientens rättigheter (Social- och hälsovårdsministeriet) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Lag om patientens ställning och rättigheter (Finlex) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Skriv ut den här sidan