Murupolku Etusivu Potilaille ja läheisille Potilaan opas Potilaan oikeudet Potilaan oikeudet Jokaisella Suomessa asuvalla henkilöllä on oikeus saada terveydentilansa edellyttämää hoitoa. Lisäksi jokaista potilasta pitää hoitaa ja kohdella hyvin. Hoitoon vaikuttavat käytettävissä olevat resurssit. Potilaalla on myös muita lakisääteisiä oikeuksia esimerkiksi tiedonsaantiin ja valinnanvapauteen liittyen. Potilasasiavastaava neuvoo potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa. Jos olet tyytymätön saamaasi tai läheisesi saamaan hoitoon tai kohteluun, eikä asiakaspalaute tai keskustelu hoitohenkilökunnan kanssa mielestäsi riitä asian hoitamiseksi, voit tehdä potilaslain mukaisen muistutuksen. Muistutus on ensisijainen tapa valittaa hoidosta tai kohtelusta kirjallisesti. Sinun ei siis kannata tehdä kantelua valvovalle viranomaiselle ennen kuin olet tehnyt muistutuksen ja saanut siihen vastauksen. Löydät tältä sivulta muistutuslomakkeen. Lomaketta ei ole pakko käyttää, vaan voit kirjoittaa muistutuksen myös vapaamuotoisena. Toimita lomakkeelle kirjoitettu tai vapaamuotoinen muistutus postitse Varhan kirjaamoon (PL 52, 20521 Turku) tai lähetä se Varhan sähköisestä palvelusta. Jos et pysty itse kirjoittamaan muistutusta esimerkiksi fyysisen vamman vuoksi, potilasasiavastaava voi auttaa sen laatimisessa. Apua saa sekä puhelimitse että etukäteen sovitulla tapaamisella. Oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun Potilaslain mukaan jokaisella Suomessa asuvalla on oikeus saada hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa sekä hyvää kohtelua. Hoitoon vaikuttavat käytettävissä olevat resurssit. Hoito on järjestettävä niin, että potilaan ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä kunnioitetaan. Hoitotahto Hoitotahto - käytännön ohjeita Duodecimin Terveyskirjastossa. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet. Edunvalvontavaltuutus Digi- ja väestötietoviraston info edunvalvontavaltuutuksesta. Edunvalvontavaltuutus ry:n sivustolta löytyy mallilomake valtuutuksen tekemistä varten. Elinluovutus Elinluovutustahto Sosiaali- ja terveysministeriön sivustolla. Valinnanvapaus kiireettömässä erikoissairaanhoidossa Sinulla on oikeus valita oma hoitopaikkasi. Kun tarvitset kiireetöntä erikoissairaanhoitoa, työterveys-, terveyskeskus- tai yksityislääkäri voi valita kanssasi sinulle sopivan hoitopaikan. Lääkäri arvioi erikoissairaanhoidon tarpeen ja tekee tarvittaessa lähetteen sairaalaan. Sinä voit esittää toiveesi hoitopaikasta lääkärille, joka varmistaa, että sairaalassa on hoidon edellyttämä erikoisala ja asiantuntemus. Voit hakeutua Tyksiin asiakkaaksi lääkärin lähetteellä mistä päin Suomea tahansa paitsi Ahvenanmaalta. Valinnanvapaus ei koske päivystystilanteita. Päivystyspotilaat hoidetaan asuinkunnasta riippumatta lähimmässä sairaalassa, jossa on asiantuntemus ja valmius potilaan hoitamiseen. Erikoissairaanhoidon asiakasmaksuissa ei ole suuria eroja. Kela korvaa matkakustannukset yleensä lähimmän hoitopaikan mukaan. Kun haluat asiantuntevaan hoitoon Tyks on yksi Pohjoismaiden eturivin sairaaloista. Yli 15 000 asiakaspalautteen tyytyväisyysindeksi on erinomainen 4,6/5. Kun haluat päästä meille kiireettömään erikoissairaanhoitoon, toimi näin: Hakeudu terveyskeskus-, työterveys- tai yksityisen lääkärin vastaanotolle. Hän arvioi tarpeesi jatkotutkimuksille tai toimenpiteille erikoissairaanhoidossa. Sinä ja lähettävä lääkäri päätätte yhdessä, mihin hoitopaikkaan lähete osoitetaan. Kun lähetteesi saapuu Tyksiin, me otamme sinuun yhteyttä. Lisätietoa valinnanvapaudesta: Osoitteesta eu-terveydenhoito.fi löydät tietoa terveydenhuollon valinnanvapaudesta EU:n alueella. Lisätietoa terveydenhuollon valinnanvapaudesta Suomessa (Suomi.fi). Kelan sivustolta löydät ohjeet hoitoon hakeutumisesta ulkomaille ennakkoluvalla sekä ilman ennakkolupaa. Tarkempia neuvoja rajat ylittävän terveydenhuollon korvauksiin liittyvistä asioista antaa Kelan rajat ylittävän terveydenhuollon neuvontapiste. Saat tietoa hoitopaikan valinnasta myös sosiaali- ja terveysministeriön sivuostolta. STM:n sivuilla on tietoa myös potilasdirektiivistä eli potilaan oikeudesta hakea hoitoa toisesta EU- tai ETA-maasta tai Sveitsistä. Potilaan oikeuksia valvovat viranomaiset Aluehallintovirasto ohjaa ja valvoo sosiaali- ja terveydenhuoltoa esimerkiksi käsittelemällä kanteluita. Kantelu kannattaa tehdä vasta sen jälkeen, kun olet saanut vastauksen terveydenhuollon tai sosiaalihuollon muistutukseen. Valvira eli Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto parantaa ohjauksen ja valvonnan keinoin oikeusturvan toteutumista sekä palvelujen laatua sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valvira käsittelee vain kanteluita, joihin liittyy pysyvä vammautuminen tai kuolema. Tietosuojavaltuutetun toimisto neuvoo tietosuoja-asioissa sekä rekisterinpitäjää että yksityishenkilöä. Tietosuojavaltuutettu antaa myös lausuntoja ja tekee rekisteröidyn oikeuksiin liittyviä ratkaisuja. Eduskunnan oikeusasiamies valvoo, että viranomaiset ja virkamiehet noudattavat lakia. Oikeusasiamies seuraa myös perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Oikeuskanslerinvirasto: Oikeuskansleri on oikeusasiamiehen ohella ylin laillisuuden valvoja. Oikeuskansleri valvoo viranomaisia sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Lomakkeita Sosiaalihuollon muistutus (pdf 497.72 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Terveydenhuollon muistutus (pdf 404.78 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Omien tietojen oikaisuvaatimus (pdf 1.23 MB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Ohje Suomi.fi-viestien käyttöön (pdf 345.35 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Potilasvakuutuskeskuksen lomakkeet Potilaan ja asiakkaan tietopyynnöt Varhan asiakirjahallinnon neuvonta vastaa tiedusteluihin terveydenhuollon potilasasiakirjoista ja sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista ja antaa neuvoja asiakirjatietopyyntöjen tekemiseen. Voit kysyä asiakirjahallinnon neuvonnasta myös tietosuojaan liittyviä kysymyksiä. Neuvonnan palvelunumero on +358 2 313 2989. Palveluaika on arkisin klo 9-15. Asiakasmaksuihin liittyvät tiedustelut Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit ottaa yhteyttä Varhan laskutuksen asiakaspalveluun. Palvelunumero on +358 2 313 1141. Palveluaika on maanantaista torstaihin klo 9-11. Potilaan oikeudet (Sosiaali- ja terveysministeriö) Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista Tulosta sivu