Länkstig Hem Patienter och anhöriga Vård och undersökningar Jour Efter jourbesök Efter jourbesök Information om hemskrivning, den fortsatta vården, patientuppgifterna, jouravgifterna mm. Hemskrivning Tidpunkten för din hemskrivning efter avslutad vård bestäms av läkare. Vårdpersonalen går tillsammans med dig genom den fortsatta vården och ger dig eventuella anvisningar för hemvården. Vid hemskrivningen kollar vi att du fått med dig alla de läkemedelsrecept, intyg och vårdanvisningar som du behöver. Det är dock bra om du själv kollar följande: Har du fått alla recept som du behöver? Du kan ta ut på vilket apotek som helst de läkemedel som läkaren ordinerat med elektronisk recept. Har du fått alla intyg som du behöver? Det kan gälla t.ex. sjukintyg och intyg för reseersättning. Sjukhuset uppbär en avgift enligt fastslagen taxa för läkarintyg och läkarutlåtanden. Fick du anvisningarna för hemvård och för fortsatt vård/uppföljning? Är du på det klara med var din fortsatta vård sker? I allmänhet sker den fortsatta vården vid din egen hälsovårdscentral. När läkaren fått sin text klar och godkänt den, finns den att läsa på www.kanta.fi. Sedan laboratorieresultaten och de bilddiagnostiska resultaten blivit klara, finns de också på Kanta. Om dina symtom blir värre under uppföljningen hemma, ska du kontakta jouren på nytt via telefonrådgivningen på nummer 116117. Om den planerade uppföljningen ska ske på hälsocentralen, ska du själv boka tiden för detta. Fortsatt vård på någon annan avdelning inom stamsjukhusområdet Om dina symtom gör att du behöver sjukhusvård eller övervakning, överflyttas du en hälsovårdsenhet för fortsatt uppföljning och vård. Den som beslutar över överflyttningen är den remitterande läkaren som tillsammans med vårdpersonalen anvisar en hälsovårdsenhet som uppfyller dina vårdbehov. Vårdpersonalen gör en elektronisk transportbeställning som tas emot av enheten som ansvarar för patienttransporterna. Själv behöver och ska du inte göra någonting för att beställa transporten. Patienttransporterna sköts internt av ÅUCS Akutens transportpersonal som transporterar dig enligt den beställning som de fått till den hälsovårdsenhet där din fortsatta vård sker. Patientförberedelser före transporten För identifiering av den enskilda patienten, ska patienten ha ett patientarmband kring handleden ur vilket personuppgifterna kan läsas. Patientchaufförerna kollar före transporten din identitet genom att läsa uppgifterna som står på patientarmbandet. Utan patientarmband kan transporten inte utföras. Personalen på ÅUCS Akuten förbereder dig för din transport och berättar vart den för dig och varför du flyttas till en annan vårdenhet. Före transporten ska du och sjukskötaren samla ihop dina saker och se till att alla dina personliga saker kommer med. Dina personliga saker åker med dig sedan exempelvis i patientbädden. När ni kommit fram till enheten för din fortsatta vård, följer patientchauffören dig till enhetens väntsal. Chauffören talar om för dig att ni kommit fram och anmäler för sjukskötaren i mottagande enhet att du anlänt. Forstatt vård vid någon annan vårdinrättning Om dina symtom gör att du behöver sjukhusvård eller övervakning, överflyttas du en hälsovårdsenhet för fortsatt uppföljning och vård. Den som beslutar över överflyttningen är den remitterande läkaren som tillsammans med vårdpersonalen anvisar en hälsovårdsenhet som fyller dina vårdbehov. Vårdpersonalen gör en elektronisk transportbeställning som tas emot av våra körplanerare som granskar den och ställer vårdpersonalen vid behov klargörande tilläggsfrågor om din transport. Själv behöver och ska du inte göra någonting för att beställa transporten. Om du ligger inne för vård på ett sjukhus och behöver transport till en annan vårdenhet för fortsatt vård, sköter patienttransportservicen om din transport. Vårdpersonalen vid sjukhuset där du vårdas bedömer hur du bäst transporteras med beaktande av ditt hälsotillstånd, resans längd och andra omständigheter och behov. Transportformerna kan variera från olika former av taxiskjutsar och ambulanser ända till flygtransporter. Patientförberedelserna precis före transporten Innan taxichauffören eller ambulanspersonalen anländer, ska du i görligaste mån gå genom dina saker och packa dem för resan. Gör detta tillsammans med vårdpersonalen och se till att alla personliga saker som tillhör dig (kläder mm.) kommer med. Gör också gärna ett toalettbesök före resan. Om resan tar en längre tid (flera timmar) är det bra att förbereda sig bl.a. med lämplig reskost, om detta är möjligt. Detta ska du tala om med vårdpersonalen på avdelningen i god tid och dessutom nämna om detta för taxichauffören eller ambulanspersonalen. Anhörig eller följeslagare med på resan Det är ibland möjligt att få en anhörig eller annan följeslagare med på transporten. Närvaro av en förälder eller anhörig kan lindra spänningen före och under resan t.ex. för barnpatienter och krävande patienter med specialbehov. Beroende på ditt hälsotillstånd kan en vårdare från vårdavdelningen följa med dig under transporten. Patienter som exempelvis flyttas från intensivvårdsavdelningen åtföljs såväl av ambulanspersonal som av en sjukskötare och läkare från intensivvårdsavdelningen. Förfrågningar om laboratorieresultat Vi granskar resultaten av laboratorieproven som tagits på jouren innan du hemskrivs. Resultaten av vissa laboratorieprov, t.ex. odlingsproven, blir färdiga först efter ditt jourbesök. Du får närmare anvisningar av oss hur du själv kan läsa dina laboratorieresultat på nätsidan www.kanta.fi och uppfölja när resultaten blivit klara. I oklara fall hjälper ÅUCS Akutens jourhjälp på nummer 116117. Patientuppgifter och -journaler Vi antecknar i patientjournalen personliga uppgifter om dig som gäller din vård och ditt hälsotillstånd. Vi antecknar endast sådan information som är nödvändig med tanke på din vård. Våra anställda vid ÅUCS sjukhus som deltar i din vård och i dina undersökningar har tillstånd att använda dina patientuppgifter. Efter avslutad vård överförs de väsentliga patientdokumenten som gäller dig från ÅUCS till Mina Kanta-sidorna på ett datasäkert sätt. Om du saknar möjlighet att själv läsa informationen om dig på Mina kanta-sidorna, kan du be om detta på denna pappersblankett: Patientinformation och -dokument Du kan också skriva ett fritt formulerat brev med samma information som efterlyses på blanketten. Av datasäkerhetsskäl kan patientuppgifter inte rekvireras per telefon. Värdesaker och hittegods Akuten ansvarar inte för värdesaker eller annan egendom som har försvunnit i Akutens utrymmen. Du kan per telefon fråga efter hittegods som kvarglömts på Akuten på Jourhjälpens nummer 116117. Vi förvarar hittegods i en vecka, varefter hittegodsen sänds till Finlands hittegodsservice. Telefonnumret till Finlands hittegodsservice är 0600 03391. Avgifter för jourbesök och transporter Vi skickar dig en räkning cirka två veckor efter slutförd vård, besök eller transport. Räkningen kan betalas elektroniskt. Om du inte har avtal om elektronisk fakturering (e-faktura), skickar vi räkningen till dig per post eller genom OmaPosti-tjänsten. Läs mera om kundavgifterna. Ge respons Vi tar gärna emot din respons gällande såväl din vård som vår verksamhet i allmänhet. Din respons är viktig – genom den hjälper du oss att utveckla vår service. Ge din respons om din vård hos oss och om vår service. Skriv ut den här sidan