Länkstig Hem Patienter och anhöriga Patientguide Patientens rättigheter Patientombud Patientombud Patientombud främjar patientens rättigheter. Patientombuds uppgifter är: ge råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter ge råd till patienten som är missnöjd med sin hälso- eller sjukvård eller bemötandet bistå med anmärkningen informera om patientens rättigheter samt arbeta i övrigt för atta främja patientens rättigheter och se till att de tillgodoses. Patientombud tar inte ställning till medicinska beslut. Ta kontakt med patientombud Betjäning per telefon Tfn. 02 313 2399 - linje 1 Telefonen besvaras av den patientombud som är i tur. Du kan lämna ett telefonmeddelande under tjänstens öppethållningstider. Vi svarar inom två vardagar. Elektronisk kommunikation Suomi.fi-meddelandet är ett säkert sätt att sköta ärenden elektroniskt. När du skickar ett Suomi.fi-meddelande till oss välj Egentliga Finlands välfärdsområde som mottagare och Patientombud som tjänst. Blanketter, t.ex. anmärkningar, skickas från Varhas e-tjänsten. Om du behöver hjälp med e-tjänsten, kontakta dokumentförvaltningens kundtjänstnummer 02 313 2989. Användning av Suomi.fi meddelanden.pdf (pdf 151 KB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Personliga möten Om du behöver hjälp med en anmärkning kan du boka tid för ett möte. Möten är möjliga så här: ÅUCS Stamsjukhus i Åbo på vardagar ÅUCS Loimaa sjukhus första måndagen i månaden ÅUCS Salo sjukhus måndagen/vid behov ÅUCS Vakka-Suomi sjukhus och ÅUCS Loimaa sjukhus enligt överenskommelse. Patientombuds Det enklaste sättet att nå patientombud är att skicka en kontaktförfrågan [email protected]. E-posten är inte skyddad. Patientombud Tiia Aaltonen Patientombud Hanna Helle Patientombud Jenna Aittala Patientombud Annika Vuori Ledande patientombud (vikarie) Hanna Sykkö Läs också Patientombudsmannens servicebroschyr (pdf 327.42 KB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Skriv ut den här sidan