Länkstig
- Hem
- Patienter och anhöriga
- Patientguide
- Patientens rättigheter
-
Patientombud
Patientombud
Patientombud främjar patientens rättigheter.
Patientombuds uppgifter är:
- ge råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter
- ge råd till patienten som är missnöjd med sin hälso- eller sjukvård eller bemötandet
- bistå med anmärkningen
- informera om patientens rättigheter samt
- arbeta i övrigt för atta främja patientens rättigheter och se till att de tillgodoses.
Patientombud tar inte ställning till medicinska beslut.
Ta kontakt med patientombud
Tfn. 02 313 2399 - linje 1
Mån-fre kl. 9-14
Telefonen besvaras av den patientombud som är i tur. Du kan lämna ett telefonmeddelande under tjänstens öppethållningstider. Vi svarar inom två vardagar.
Suomi.fi-meddelandet är ett säkert sätt att sköta ärenden elektroniskt. När du skickar ett Suomi.fi-meddelande till oss välj Egentliga Finlands välfärdsområde som mottagare och Patientombud som tjänst.
Blanketter, t.ex. anmärkningar, skickas från Varhas e-tjänsten. Om du behöver hjälp med e-tjänsten, kontakta dokumentförvaltningens kundtjänstnummer 02 313 2989.
Om du behöver bistånd med en anmärkning kan du boka tid för ett möte. Möten är möjliga endast med tidsbeställning:
- Servicepunkten Monitori vid Salutorget på tisdagarna och torsdagarna
- ÅUCS Salo sjukhus på vardagar
- ÅUCS Vakka-Suomi sjukhus och ÅUCS Loimaa sjukhus vid behov.
Det enklaste sättet att nå patientombud är att skicka en kontaktförfrågan potilasasiavastaava@varha.fi. E-posten är inte skyddad.
- Patientombud Tiia Aaltonen
- Patientombud Anu Grönvall
- Patientombud Päivi Parjanen
- Patientombud Airi Santala
- Patientombud Annika Vuori
- Ledande patientombud och socialombud Hanna Sykkö