Länkstig Hem Patienter och anhöriga Vård och undersökningar Sömn och sömnstörningar Usein kysytyt kysymykset CPAP-laitehoidosta Tyksissä Usein kysytyt kysymykset CPAP-laitehoidosta Tyksissä Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin CPAP-laitehoidosta. Miten soitan Tyksin keuhkopoliklinikan takaisinsoittojärjestelmään? Soita 02 313 4200 arkisin ma–to klo 8–12, pe 8–11. Kuuntele koko selitys ja paina 1, 2 tai 3 Valitse 1, jos asiasi koskee ajanvarausta, siirtoa tai peruutusta. Valitse 2, jos tarvitset uniapneahoitajan apua (CPAP-laitteet). Valitse 3, jos tarvitset hengitysvajehoitajan apua (kaksoispaineventilaattori, ASV, happirikastin). Kuuntele hetki musiikkia, tämän jälkeen ääni pyytää painamaan numeron 1 mahdollisesti 2 kertaa, jolloin automaatti sanoo, että numerosi on tallennettu. Vasta tällöin olemme saaneet soittopyyntösi. Pyrimme soittamaan soittopyynnön jättäneille potilaille takaisin saman päivän aikana. Ellei soittoa kuulu koko päivän aikana, on jokin saattanut mennä pieleen pyynnön jättämisessä. Tässä tapauksessa soita uudelleen seuraavana päivänä. Katso jo ennen soittamista, miten saat painettua numerovalinnan puhelimestasi. Soitamme samasta numerosta yleensä kaksi kertaa. Ellet pysty vastaamaan soittoihimme, soita meille uudelleen, jotta pystymme taas tavoittelemaan sinua. Epäilen itselläni uniapneaa. Miten hakeudun tutkimuksiin? Jos epäilet itselläsi uniapneaa, hakeudu lääkärin vastaanotolle perus- tai työterveyshuoltoon. Jos sinulla todetaan uniapnea, lääkäri tekee lähetteen keuhkopoliklinikalle. Mistä saan lisää tukea ja tietoa uniapneasta? CPAP-laitekassissasi on kirjallisia ohjeita. Niistä löytyy paljon lisäinfoa. Lisäksi verkosta löytyy paljon tietoa uniapneasta. Uniapnea CPAP-laitehoidon oma-aloitus Hengitysliitto Suomen uniapneayhdistys (Uniliitto) Obstruktiivinen uniapnea aikuisilla (Käypä hoito) Uniapnea (Terveyskylä) Painonhallintatalo (Terveyskylä) Painonhallinta (Sydänliitto) Stumppi.fi Minulle on tehty unirekisteröinti ja lääkäri teki lähetteen Tyksin keuhkopoliklinikalle. Miten asia etenee? Kun olemme käsitelleet lähetteesi, olemme sinuun yhteydessä puhelimitse tai kirjeitse. Sinun ei tarvitse varata meille aikaa. Voinko parantua uniapneasta käyttämällä CPAP-laitetta? Laitehoito ei paranna sinua. Kone hoitaa sairautta vain käytettäessä ja tällöin uniapnean oireet lievenevät/väistyvät. Joskus laihduttaminen voi lieventää uniapneaa. Tämän voit havaita, jos sinulla on automaattipaineinen laite ja se ei enää nosta painetta. Tällöin voit soittaa takaisinsoittojärjestelmäämme ja kertoa asiasta. Laitteen käyttämättömyys ja palauttaminen Milloin minun tulisi ilmoittaa laitteen käyttämättömyydestä? Kun käyttämättömyyttä alkaa olla yli kuukausi syystä tai toisesta. En käytä enää laitetta – pitäisikö se palauttaa? Kyllä, sinun tulisi palauttaa laite. Palauta se keuhkopoliklinikalle, T-sairaalan B-osaan kolmanteen kerrokseen. Muuttaminen ja matkustaminen Olen muuttamassa pois Varsinais-Suomesta, mitä teen? Soita takaisinsoittojärjestelmäämme, jotta voimme tehdä lähetteen toiselle hyvinvointialueelle. Olen muuttanut Varsinais-Suomeen ja minulla on jo CPAP-laite, mitä teen? Jos olet muuttanut muualta Varhan alueelle, sinun tulee soittaa vanhaan hoitopaikkaasi ja pyytää heitä tekemään lähete Tyksin keuhkopoliklinikalle. Olen lähdössä ulkomaille, voinko ottaa laitteen mukaani? Kyllä voit ottaa koneen matkalle ja kannattaakin, sillä muuten saatat kärsiä unettomista öistä tai väsymyksestä lomallasi. Tarvitset mukaan kassistasi löytyvän tullitodistuksen. Jos et löydä paperia, soita takaisinsoittojärjestelmään niin saat uuden. Tarvittaessa voit joutua käyttämään laitteen kanssa pistorasia-adapteria. Jos aiot nukkua lentokoneessa CPAP-laitteen kanssa, selvitä etukäteen lentoyhtiöltä, miten laitteen käyttö lentokoneessa on mahdollista ja muista kytkeä myös lentokonetila päälle. Kannattaa myös selvittää lentoyhtiöltä etukäteen se, onko laite luettavissa lääkinnällisinä laitteina ylimääräisiksi käsimatkatavaroiksi vai joudutko maksamaan niistä erikseen ylimääräistä, jos painoraja ylittyy. CPAP-laite kannattaa aina kuitenkin ottaa mukaan matkustamoon, ettei se vaurioidu kovemmassa käsittelyssä. Jos matkustat maahan, jossa vesijohtoveden juomista ei suositella, kannattaa myös kostuttimessa käyttää pullovettä tai jättää kostutin pois käytöstä. Kuljen paljon matkoilla ja etätöissä, voinko saada kevyemmän matkalaitteen? Tyksin keuhkopoliklinikalta ei saa matkalaitteita, mutta halutessasi voit ostaa sen itse valmistajalta. Tällöin kannattaa soittaa takaisinsoittojärjestelmään ja kertoa siitä hoitajalle, niin ymmärrämme paremmin, jos laitteessa on käyttökatkoja. Jos kytket laitteesi esim. aurinkopaneelijärjestelmään tai asuntovaunun akkuun, kannattaa ostaa tuotteesi valmistajalta konvertteri, jotta ne varmasti sopivat yhteen tai kysyä neuvoa CPAP-laitteesi valmistajalta lisälaitteista (internetistä löytyy suomenkielinen neuvonta). Konvertteri on mallikohtainen. Mikäli haluat säästää virrankulutuksessa, kannattaa jättää kostuttimen käyttö pois tällaisessa tilanteessa. Nykyisiä laitteitamme ei ole saatavilla akkukäyttöisinä. CPAP-laitteen tarvikkeet Miten ja milloin saan uudet tarvikkeet? Lähes kaikilla potilaillamme on tarvikkeiden suoratoimitus. Potilaalla on oikeus uuteen maskiin, letkuun, vesisäiliöön ja kahteen suodattimeen kerran vuodessa. Jos maskisi hajoaa alle kolmessa kuukaudessa, saat meidän kauttamme uuden maskin. Jos maski hajoaa tämän jälkeen, sinun tulee ostaa itse uusi maski maskinvalmistajan verkkokaupasta. Postipaketista saat tekstiviestin ja sinun tulee hakea tarvikkeet pyydetystä paikasta. Muista ilmoittaa meille, jos yhteystietosi muuttuvat (pelkkä väestörekisteri-ilmoitus ei riitä), jotta postipaketti tulee oikean osoitteen mukaan ja tekstiviesti oikeaan numeroon. Osa potilaistamme saa lähetyksenä vain maskin ja tällöin muut osat tulee noutaa keuhkopoliklinikalta. Tällöin soita ensin takaisinsoittojärjestelmään ja sovi hausta. Pidä tarvikkeistasi hyvää huolta, niiden tulee pysyä käyttökelpoisena koko vuoden. Vanhat tarvikkeet voi heittää sekajätteeseen, kun olet saanut uudet. Jos olet vahingossa saanut väärän maskitoimituksen, älä avaa pakettia vaan soita takaisinsoittonumeroon ja tule vaihtamaan maski oikeaksi. Missä suoratoimituksena tuleva pakettini viipyy? Paketin toimituksessa voi olla välillä pitkiäkin viiveitä esimerkiksi toimitusvaikeuksien vuoksi. Mistä voin ostaa uusia tarvikkeita itse? Maskivalmistajan verkkokaupasta (Resmed, Fisher&Paykel, Philips). Laitteen ylläpito ja ongelmat laitteessa Miten puhdistan ja pidän laitteeni toimintakykyisenä koko sen iän? Muista aina noudattaa antamiamme maskin ja kostuttimen pesuohjeita sekä ilmansuodattimen vaihtoväliä. Kostuttimen kanssa kannattaa olla tarkkana ja ottaa vesisäiliö joka päivä kuivamaan eikä jättää vettä säiliöön. Älä kuljeta laitetta, jos siinä on vesisäiliö paikallaan. Laite ei ole vesitiivis. Voit pyyhkiä konetta päältä ja kostutinaukosta esim. mikrokuituliinalla. CPAP:n lainaussopimuksessa olet luvannut pitää siitä hyvää huolta – onhan puhtaan laitteen kanssa myös mukavampi nukkua ja hengittää! Kuinka usein laite tulisi vaihtaa uuteen? Meillä laite vaihdetaan uuteen noin seitsemän vuoden välein hoitolaitoksen toimesta. Mitä teen, kun laite ilmoittaa, että moottoritunnit ovat täynnä? Laite toimii yhä, mutta on tullut tiensä päähän. Voit soittaa takaisinsoittojärjestelmään ja varata laitteen vaihtoon ajan. Laitteeni päästää outoa ääntä, mitä teen? Tarkista, että kaikki osat ovat ehjiä ja kostutin (mikäli sellainen on käytössä) on kunnolla paikallaan. Tarkista myös laitteen suodatin ja vaihda se tarvittaessa. Laitteeseeni ei tule virtaa, mitä teen? Tarkista, että johto on kunnolla kiinni laitteessa ja samoin johto kiinni muuntajassa. Jos johto ja muuntaja ovat ehjiä, muuntajassa palaa vihreä valo. Miten usein ilmansuodatin tulee vaihtaa? Ilmansuodatin vaihdetaan 6 kuukauden välein. Voit useamminkin katsoa, ettei se ole ihan likainen ja pölyttää pölyt pois tai imuroida laitteen ulkopuolelta ilma-aukkojen läpi. Suodatinta ei saa pestä! Ellei ilmansuodatinta vaihda puolen vuoden välein, voi paineen tulo estyä tai koneen toiminta häiriintyä. Laitteen käyttämiseen liittyvät kysymykset Mitä AHI tarkoittaa? AHI = Apnea-hypopnea-indeksi eli keskiarvoluku kertoo siitä, kuinka monta yli 10 sekuntia kestävää hengityskatkosta (75 % vaje tai yli) ja/tai hengitysvajausta (50 % vaje tai yli) potilaalla on tunnissa. Apnea = >10 sekuntin katkos / tunnissa. Hypopnea = vajaahengitys. AHI ilmaisee uniapnean vakavuutta ja siihen on siis laskettu katkosten lisäksi vajaahengitykset. Kaikilla nukkuvilla ihmisillä on hengityskatkoksia. Laitehoidon aikana tavoittelemme, että AHI on alle 10. Unirekisteröinnissä AHI on määritelty karkeasti: 5–15 on lievä uniapnea 16–30 on keskivaikea uniapnea yli 30 on vaikea uniapnea. Myös hapenlaskut ja -kestot vaikuttavat uniapnean vaikeusasteeseen. Mitä jos AHI on noussut esim. 1:stä 4:ään – tuleeko huolestua? Tällainen AHI:n vaihtelu ei ole vakavaa. Se voi johtua esim. nenän tukkoisuudesta tai suuresta maskivuodosta. Yksittäisen yön AHI / tapahtumia tunnissa -lukema ei kerro kokonaistilanteesta. Tilannetta kannattaa seurata uniraportin kautta pidemmiltä jaksoilta, esim. 1 kk. Mikä on EPR? Olemme laittaneet sinulle EPR-toiminnon päälle, tämä hieman keventää uloshengitystäsi. Voinko itse säätää laitettani? Automaattipaineista laitetta ei tarvitse säätää. Olemme laittaneet sinulle perusasetukset, joilla suurin osa pärjää. Omista valinnoista voit tehdä muutoksia mukavuusasetuksiin. Jos sinulla on kostutin laitteessa, sen tasoa voit säädellä myös tarpeesi mukaan. Jos sinulla on vakiopainen laite (Elite), hoitava taho on säätänyt paineen sinulle sopivaksi. Jos koet tarvetta muutoksille tai esim. AHI-lukema nousee yli 10:en, soita takaisinsoittojärjestelmään. Jos sinulla on ASV-laite tai 2PV-laite, soita takaisinsoittojärjestelmään. Säätöjä ei saa / kannata tehdä itse. Mitä teen laitteen puhaltaessa yöllä kovaa, kun herään siihen? Jos heräät toistuvasti kovaan puhallukseen, sammuta laite ja käynnistä se uudelleen. Jos sinulla on automaattipaineinen laite, se aloittaa ensin minimipaineella ja sen jälkeen nostaa painetta tarpeen mukaan (4–20 vesisenttiä). Hoidon alkuvaiheessa saatat herätä paineenvaihteluihin. Tällöin kovempi paine voi tuntua epämukavalta. Kun CPAP:n uudelleen käynnistää, puhallus lähtee uudelleen minimipaineesta ja on helpompaa nukahtaa uudelleen. Kun toimit näin, pikkuhiljaa totut ja et enää herääkään paineennousuihin, jotka oleellisesti kuuluvat hoitoosi. Joskus saatat herätä myös siihen, että maski vuotaa ja paine nousee. Tällöinkin käynnistys-sammutus -toiminto auttaa ja samalla voit tarkastaa maskin asettelun kasvoillesi. Mitä teen, kun minimipaine tuntuu liian matalalta tai en saa tarpeeksi ilmaa laitteesta? Soita takaisinsoittojärjestelmäämme, niin nostamme minimipainetta tai mietimme tilannetta etäseurannan perusteella. Mitä teen maskin vuotaessa kasvoihin ja silmiin? Tarkista remmien säädöt ja maskin oikeaoppinen pukeminen. Uni- ja hengityskeskuksen sivuilla on videoita, joilla näytetään maskin pukemisohjeet. Remmien tulisi olla niin löysällä, että remmin ja ihon väliin mahtuu kaksi sormea. Maskin silikonireunuksen tehtävä on tiivistää maski iholle. Maskin remmeistä ei kuuluisi jäädä ainakaan pitkäksi aikaa kasvoille painaumia. Miksi hengittäminen tuntuu raskaalta, vaikka laitteen tulisi auttaa minua? Ylipainehoito tuntuu aluksi raskaalta ja varsinkin uloshengittäminen, kun hengität painetta vastaan. Voit totutella laitteeseen myös hereillä ollessasi, jolloin uudenlaiseen hengitykseen tottuu. Joskus jopa hengityslihakset voi tulla kipeäksi uudessa tilanteessa. Ole kärsivällinen, pikkuhiljaa totut tähän ja hoito tekee hyvää keuhkoillesi! Mitä teen, kun suu aukeaa ja kuorsaan nenämaskin kanssa? Jos nenäsi on tukkoinen, saattaa olla, ettet pysty hengittämään sen kautta ja siksi suu aukeaa. Tässä tapauksessa voit hoitaa nenäsi kuntoon, katso nenänhoito-ohjeet (hoito-ohjeet.fi), ja jatkaa nenämaskilla, kun nenä ei ole ihan tukossa. Toki saattaa olla, että ongelma ei väisty heti ja olisi tärkeää, ettei pitkiä käyttökatkoja laitteen käyttöön tule. Jos olet luontainen suuhengittäjä, on mahdollista, ettet kuitenkaan totu nenähengittäjäksi. Nenän kautta hengittämistä voi harjoitella. Voit hankkia laitevalmistajan verkkokaupasta leukaremmin tai voit keksiä kotikonsteja (esim. huivi/sukkahousut pään ympäri leuan alta) ja vain harjoitella laittamaan suun kiinni. Jos kaikesta huolimatta avaat suusi, sinun on syytä soittaa takaisinsoittojärjestelmään. Jos suu on nukkuessa auki nenämaskilla, ei laite pysty hoitamaan uniapneaa. Tällöin tarvitset nenäsuumaskin. Mitä teen, kun maski painaa ja aiheuttaa ihoärsytystä? Jos maski painaa ihoasi, tarkista, että remmit eivät ole liian tiukalla (katso edellinen kysymys). Ihollasi kestää yleensä hetki, että se tottuu uuteen asiaan, joten tämä on yleistä hoidon alkuvaiheessa. On tärkeää huolehtia maskin puhtaudesta. Käytä maskin puhdistukseen vain mietoa ihosaippuaa, joka ei sisällä hajusteita tai väriaineita. Yleensä kyse ei ole silikoniallergiasta. Kaikissa meiltä saatavissa maskeissa on silikonia. Tarvittaessa voit soittaa takaisinsoittojärjestelmään. Jos maski painaa nenän yläosaa, voit hankkia esim. laitteen valmistajan verkkokaupasta tai apteekista pehmikkeen tai suojan. Keuhkopoliklinikalta ei ole saatavana pehmiketyynyjä. Hoida ihorikko kuntoon, ennen kuin jatkat maskin käyttöä. Tarkista maskin säädöt. Maski ei saa olla liian löysällä eikä liian tiukalla. Yleensä iho tottuu pikkuhiljaa maskiin ja remmeihin. On myös tärkeää huolehtia kasvojen puhtaudesta ennen maskin pukemista ja esim. kasvorasvojen käyttö kannattaa ajoittaa alkuiltaan, ettei maski rasvoitu. Mitä teen, kun nenäni on ihan tukossa / vuotaa vettä? Onko sinulla kostutin? Ellei ole, voit soittaa takaisinsoittojärjestelmään ja pyytää kostutinta. Vesinuha johtuu yleensä siitä, että nenän limakalvo on ärsyyntynyt kuivasta ilmasta ja tällöin ilman kostuttaminen ja lämmittäminen voi auttaa. Voit itse säätää kosteuden tasoa Omista valinnoista tasolla 1–8 tarpeen mukaan (esim. pakkasilla enemmän, kesällä vähemmän). Jos kostuttimen käytön aikana vesi kondensoituu maskiin asti, kostuttimen taso on liian korkealla. Nenänhoidosta olet saanut ohjemonisteen. Voit myös lukea ohjeen selaimella (hoito-ohjeet.fi). Nenäongelmiin vaikuttaa myös vuodenaika, huoneenlämpötila (suositus 18–21 astetta) ja huoneen kosteus 35–45 %. Yleensä nenä myös pikkuhiljaa tottuu CPAP-hoitoon. Myös tupakoinnin lopettaminen auttaa parantamaan nenän limakalvojen kuntoa. Mitä teen, kun maskin kautta puhaltava ilma on kylmää ja häiritsee untani? Jos maskista puhaltava kylmä ilma häiritsee untasi, voit lämmittää huonetta tai pitää ilmaletkua peiton alla, jolloin kehosi lämpö lämmittää letkussa kulkevaa ilmaa. Myös kostuttimen tason nosto lämmittää pikkuhiljaa letkun ilmaa. Voinko ottaa uni-/nukahtamislääkkeitä CPAP-laitteen kanssa? Voit ja se on tärkeääkin, että juuri silloin käytät CPAP-laitetta, jos olet ottanut keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Tällöin saattaa tulla katkoksia vielä normaalia enemmän ja laite pääsee hoitamaan ne. Voinko käyttää CPAP-laitetta flunssassa? CPAP-laitetta saa käyttää myös flunssan aikana, jos vointisi sen salliin. Joskus flunssassa voi olla mahdotonta käyttää konetta. Tällöin voit pitää muutaman päivän tauon. Mitä voin tehdä, jos vatsaani kertyy ilmaa? Jos tuntuu, että vatsaan kertyy runsaasti ilmaa, voit soittaa takaisinsoittojärjestelmään ja kysyä voisiko maksimipainetta hieman laskea. Joskus myös kostuttimen käyttö saattaa auttaa, jos nieleskelet liikaa ilmaa suun kuivumisen takia. Myös maskityypin vaihto tai makuuasennon kohotus saattavat auttaa. Apteekista voit hakea ilmavaivalääkettä. Skriv ut den här sidan