Murupolku Etusivu Potilaille ja läheisille Hoidot ja tutkimukset Päivystys Päivystyskäynnin jälkeen Päivystyskäynnin jälkeen Tietoa kotiutuksesta, jatkohoidosta, potilastiedoista ja päivystysmaksuista ym. Kotiutus Kotiutuksesi ajankohdan hoitosi jälkeen päättää lääkäri. Hoitohenkilöstö käy kanssasi lävitse tarvittavat jatkohoidot ja mahdolliset kotihoito-ohjeet. Pyrimme kotiutuessasi varmistamaan, että saat mukaasi kaikki tarvittavat reseptit, todistukset ja jatkohoito-ohjeet. On hyvä itse huomioida seuraavat asiat: Oletko saanut tarvittavat reseptit? Sähköisellä reseptillä määrätyn lääkkeen voit hakea mistä tahansa apteekista. Oletko saanut tarvittavat todistukset? Todistuksia ovat esimerkiksi sairauslomatodistus ja matkakorvaustodistus. Lääkärintodistuksista ja -lausunnoista sairaala perii vahvistettujen taksojen mukaiset maksut. Saitko tarvittavat kotihoito- ja seurantaohjeet? Oletko selvillä siitä, missä jatkohoitosi tapahtuu? Seurantakäynti ohjautuu yleensä omaan terveyskeskukseen. Hoitokertomuksesi löytyy sivustolta www.kanta.fi, kun lääkärin teksti on valmis. Myös laboratoriotuloksesi ja kuvantamistutkimustesi lausunnot löytyvät Kannasta valmistuttuaan. Mikäli oireesi pahentuvat kotiseurannassa, ota uudelleen yhteys päivystykseen 166117. Jos jatkokäyntisi on suunniteltu omaan terveyskeskukseesi, sinun pitää varata siihen aika itse. Jatkohoito toisella osastolla kantasairaalan alueella Mikäli oireesi vaativat sairaalahoitoa tai valvontaa, sinut siirretään jatkohoitopaikkaan. Siirrosta päättää lähettävä lääkäri ja yhdessä hoitohenkilöstön kanssa he löytävät sinulle hoitosi tarvetta vastaavan jatkohoitopaikan. Sinua hoitava hoitohenkilökunta tekee sähköisen kuljetustilauksen, joka ohjautuu potilaskuljettajille. Sinun ei tarvitse tehdä kuljetuksen tilauksen eteen itse mitään. Tyks Akuutin sisäiset potilaskuljetukset kuljettavat sinut jatkohoitoon saamansa tilauksen mukaisesti. Potilaan valmistautuminen kuljetukseen Jokaisella potilaalla on oltava ranteessaan henkilötiedot sisältävä potilasranneke, josta potilaan tunnistaa. Potilaskuljettajat tarkistavat ennen kuljetusta henkilöllisyytesi potilasrannekkeestasi. Ilman potilasranneketta kuljetusta ei voida suorittaa. Tyks Akuutin hoitohenkilöstö valmistelee sinut kuljetusta varten ja kertoo sinulle mihin ja miksi sinut tullaan kuljettamaan. Kaikki mukanasi tarvittavat henkilökohtaiset tavarasi tulisi katsoa valmiiksi sinun ja hoitajan kesken ennen kuljetusta. Henkilökohtaiset tavarasi kulkevat mukanasi esimerkiksi potilasvuoteessa. Saavuttaessa jatkohoitopaikkaan potilaskuljettaja saattaa sinut kyseisen yksikön odotusaulaan. Hän kertoo sinulle, että olet perillä ja käy tekemässä ilmoituksen saapumisestasi vastaanottavan yksikön hoitajille. Jatkohoito toisessa hoitolaitoksessa Mikäli oireesi vaativat sairaalahoitoa tai valvontaa, sinut siirretään jatkohoitopaikkaan. Siirrosta päättää lähettävä lääkäri ja yhdessä hoitohenkilöstön kanssa he löytävät sinulle hoitosi tarvetta vastaavan jatkohoitopaikan. Sinua hoitava hoitohenkilökunta tekee sähköisen kuljetustilauksen ja ajojärjestelijämme ottavat tilauksen vastaan, tarkastavat sen ja kysyvät tarvittaessa lisätietoja hoitajaltasi kuljetukseesi liittyen. Sinun ei tarvitse tehdä kuljetuksen tilauksen eteen itse mitään. Potilaskuljetuspalvelut kuljettavat sinut, mikäli olet sairaalahoidossa ja tarvitset kuljetusta hoitolaitoksesta toiseen, jatkohoitoon. Sinua hoitava sairaalan hoitohenkilökunta arvioi kohdallasi tarvittavan kuljetusmuodon terveydentilastasi, matkan pituudesta ja muista tarpeista johtuen. Kuljetusmuoto voi vaihdella erilaisista takseista erilaisiin ambulansseihin tai vaikka lentokuljetuksiin. Potilaan valmistuminen kuljetukseen Ennen taksinkuljettajan tai ambulanssin hoitohenkilökunnan saapumista, mahdollisuuksien mukaan katso ja pakkaa yhdessä sinua hoitavan hoitohenkilökunnan kanssa kaikki omat henkilökohtaiset tavarasi, vaatteesi yms. asiat valmiiksi. Myös esimerkiksi wc-käynti tulisi suorittaa ennen kuljetusta. Pidemmälle, useamman tunnin kestävälle matkalle on hyvä valmistautua mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi hankkimalla eväitä. Näistä sinun on hyvä keskustella ensin osastolla ja vielä ennen kuljetuksen alkua taksinkuljettajan tai ambulanssin hoitohenkilökunnan kanssa. Omainen tai saattaja mukaan kuljetukselle Sinun voi joissain tapauksissa olla mahdollista saada omainen tai saattaja mukaan kuljetukselle. Esimerkiksi lapsipotilaiden tai erityistä tukea vaativien potilaiden kohdalla vanhemman tai omaisen läsnäolo voi lievittää matkan aikaista jännitystä. Sinua hoitavan osaston hoitohenkilökunta voi terveydentilastasi riippuen tulla saattamaan sinua kuljetuksen ajaksi. Esimerkiksi teho-osastolta siirryttäessä mukana on usein ambulanssin hoitohenkilökunnan lisäksi teho-osaston sairaanhoitaja ja lääkäri. Laboratoriokokeiden tiedustelu Tyksin päivystyksessä otettujen laboratoriokokeiden tulokset tarkistamme ennen kotiuttamistasi. Muutamissa tutkimuksissa, esimerkiksi viljelyyn menevät näytteet, saamme vastaukset päivystyskäyntisi jälkeen. Annamme tarkemman ohjeen tulostesi katsomisesta ja tutkimustulostesi valmistumisen seuraamisesta www.kanta.fi-sivustolta. Tyks Akuutin päivystysapunumerossa 116117 autamme epäselvissä tapauksissa. Potilastiedot ja -asiakirjat Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin, jotka sisältävät terveydentilaasi liittyviä, henkilökohtaisia tietojasi. Merkitsemme niihin vain hoitosi kannalta tarpeellista tietoa. Hoitoosi ja tutkimuksiisi osallistuvat Tyksin sairaaloiden työntekijämme saavat käyttää potilastietojasi. Hoidon jälkeen keskeiset potilasasiakirjasi siirtyvät Tyksistä tietoturvallisesti Omakantaan. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta katsoa tietojasi Omakannasta, voit tehdä pyynnön paperisella lomakkeella: Potilastiedot ja -asiakirjat Voit myös laatia vapaamuotoisen kirjeen, josta käy ilmi lomakkeessa vaaditut tiedot. Potilastietoja ei voi tilata puhelimitse tietoturvasyistä johtuen. Arvoesineet ja löytötavarat Päivystys ei vastaa arvoesineistä tai muusta omaisuudesta, joka on kadonnut päivystyksen tiloissa. Voit tiedustella päivystykseen jääneitä löytötavaroita puhelimitse päivystysapunumerostamme 116117. Säilytämme löytötavaroita yhden viikon, jonka jälkeen löytötavarat toimitetaan Suomen löytötavarapalveluun. Suomen löytötavarapalvelun puhelinnumero on 0600 03391. Päivystyskäyntimaksut ja kuljetusten maksut Lähetämme sinulle laskun noin kaksi viikkoa hoitosi, käyntisi tai kuljetuksesi jälkeen. Voit maksaa hoitomaksusi e-laskuna. Jos sinulla ei ole e-laskusopimusta, lähetämme laskun sinulle postitse tai OmaPostiin. Lue lisää asiakasmaksuista. Anna palautetta Voit antaa meille palautetta sekä hoidostasi että yleisesti toiminnastamme. Palautteesi on meille tärkeää – se auttaa meitä kehittämään palvelujamme. Anna palautetta saamastasi hoidosta ja palvelusta. Tulosta sivu