Murupolku Etusivu Tietoa Tyksistä Potilasturvallisuus ja laadunhallinta Vahingon sattuessa Vahingon sattuessa Vaikka kaikki tekisivät parhaansa, ei hoito aina toteudu odotetulla tavalla. Jos hoidossasi tapahtui vaaratilanne tai teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle. Tarvittaessa potilasasiavastaava neuvoo sinua eteenpäin. Toivomme, että otat epäkohdan rohkeasti esille sinua hoitavien ammattihenkilöiden kanssa. Keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia. Ota tarvittaessa yhteyttä Varhan potilasasiavastaaviin. He neuvovat sinua potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa. Potilaspalaute Voit antaa palautetta toiminnastamme nettilomakkeella tai paperilomakkeella, jonka saa osastolta. Käsittelemme palautteet säännöllisesti työyksiköissä. Anna palautetta toiminnastamme Tämän lisäksi monissa yksiköissä on käytössä tekstiviestillä toteutettava palautekysely. Tällöin saat hoitotapahtuman jälkeisenä päivänä tekstiviestin, joka sisältää linkin palautelomakkeeseen. Ilmoitus vaaratilanteesta (HaiPro) Voit ilmoittaa nettilomakkeella vaaratilanteesta hoidon aikana. Myös omainen voi tehdä ilmoituksen. Potilasturvallisuudesta vastaava henkilö käsittelee ilmoitukset. Vaarailmoitusta kutsutaan myös HaiPro-ilmoitukseksi. Tee ilmoitus vaaratilanteesta Muistutus Jos olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi, eikä keskustelu hoitohenkilökunnan kanssa riitä, voit tehdä kirjallisen muistutuksen yksikön vastaavalle johtajalle. Muistutus on ensisijainen tapa valittaa hoidosta tai kohtelusta kirjallisesti. Voit käyttää muistutuslomaketta tai kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin. Saat muistutukseen kirjallisen vastauksen kohtuullisessa ajassa eli noin kuukauden kuluessa. Vastauksessa kerrotaan, mihin toimenpiteisiin hoitoyksikössä on ryhdytty tai miten asiasi on muuten ratkaistu. Voit tehdä muistutuksen Varhan sähköisessä asiointipalvelussa. Kantelu Sinulla on oikeus kannella kokemistasi epäkohdista terveydenhuoltoa valvovalle viranomaiselle. Koska muistutus on ensisijainen valitustapa, valvova viranomainen voi kääntää tekemäsi kantelun hoitoyksikköön muistutuksena käsiteltäväksi. Kantelu lähetetään aluehallintovirastoon. Vain vaikeaan vammautumiseen tai kuolemaan liittyvät kantelut lähetetään Valviralle. Kantelun käsittelyaika on useita kuukausia. Potilasvahinkoilmoitus Jos olet hoidossa Suomessa ja hoidossasi tapahtuu henkilövahinko, voit saada korvauksia potilasvakuutuksesta potilasvahinkolain mukaisesti. Potilasvakuutuskeskus arvioi tekemäsi ilmoituksen ja saamiensa selvitysten perusteella, onko kyseessä korvattava vahinko. Kun epäilet potilasvahinkoa, täytä Potilasvakuutuskeskuksen vahinkoilmoituslomake. Sen saa Potilasvakuutuskeskuksen internetsivuilta tai potilasasiavastaavalta. Vahinkoilmoitus lähetetään Potilasvakuutuskeskukseen. Voit myös täyttää ja lähettää ilmoituksen sähköisesti Potilasvakuutuskeskuksen sivuilla. Vahinkoilmoitusten käsittelyaika on useita kuukausia. Kun ilmoituksesi on käsitelty, saat postitse korvauspäätöksen. Lääkevahinkoilmoitus Myös lääkevahingoista on mahdollista saada korvauksia. Lisätietoja löydät Lääkevahinkovakuutuksen sivustolta. Voit myös pyytää neuvoa potilasasiavastaavalta. Vahingonkorvaushakemus Vahingonkorvauslain mukaisia korvattavia vahinkoja voivat olla sekä henkilövahingot että esinevahingot. Jos henkilövahinko liittyy hoitoon, ensisijaisesti tehdään potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Vahingonkorvaushakemusta ei käytetä asiakasmaksuvapautuksiin tai maksujen peruuttamisiin. Vahingonkorvaushakemus Varha (pdf 209.22 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Tulosta sivu