Hyppää pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 19.8.2020 16.47

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin viestintäjohtajaksi Maria Roos

Avainsanat:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin viestintäjohtajana on 12.8.2020 aloittanut Maria Roos (VTM). Roos raportoi sairaanhoitopiirin johtajalle Matti Bergendahlille.

Maria Roos kertoo pitävänsä sairaanhoitopiirin sloganista ”Parannamme joka päivä”. 
– Pidän ajatusta hyvin motivoivana. Omassa työssäni haluan yhdessä yli 8500 muun sairaanhoitopiiriläisen kanssa parantaa potilaslähtöistä viestintää, hän sanoo.

Maria Roos.

Maria Roos, 45, siirtyi sairaanhoitopiiriin Veikkauksesta, jossa hän toimi viestinnän esimiehenä kuusi viime vuotta. Viestinnän tehtävistä hänellä on yhteensä 20 vuoden kokemus yksityiseltä ja julkiselta sektorilta.

– Sekä ulkoisen että sisäisen viestinnän merkitys kasvaa jatkuvasti myös terveydenhuollossa ja koronapandemia on osaltaan vahvistanut nopean ja asiantuntevan viestinnän merkitystä. Vahvistaaksemme viestinnän roolia ja merkitystä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä halusimme jo alkuvuonna luoda uuden viestintäjohtajan tehtävän, sairaanhoitopiirin johtaja Matti Bergendahl toteaa.

– Olen erittäin tyytyväinen, että olemme saaneet viestintäjohtajaksi Maria Roosin, jolla on laaja-alainen viestinnän alan kokemus sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Marian johdolla sairaanhoitopiirin viestintä tulee varmasti kehittymään sekä käyttäjäasiakkaiden, kuntaomistajien että henkilöstön suuntaan, hän lisää.

Roos kertoo tulleensa sairaanhoitopiiriin innostuneena ja nöyrin mielin. Hän halusi tulla organisaatioon joka tekee merkityksellistä työtä ja haluaa olla mukana edistämässä terveyttä sekä nimenomaan potilaslähtöistä viestintää.

– Koronapandemian aika on vielä entisestään korostanut viestinnän roolia, ja on haastavaa sekä mielenkiintoista aloittaa tällaisena aikana. Nyt on erityisen tärkeää, että ihmiset saavat oikeaa ja ajantasaista tietoa, hän sanoo.

– Ihmiset täällä ovat sydämellisiä. Tunnelma on välitön ja rauhallinen huolimatta siitä, että on poikkeuksellinen aika meneillään, hän kiittelee.

Viestinnän haasteena on informaatiotulva, joka ympäröi ihmisiä.

– Kysymys on siitä, miten hyvin osaamme kiteyttää asiat, olla selkeitä ja ymmärrettäviä. Haluan edistää vuoropuhelua ja helpottaa lähestyttävyyttä.

– Meidän viestinnän ammattilaisten tehtävänä on auttaa viestinnässä henkilöitä, joiden erikoisosaaminen on toiselta alueelta.

Teksti: Suvi Vainio

Kuva: Harri Falck