Hyppää pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 10.11.2020 15.47

Perusterveydenhuollon ja Tyksin yhteinen ajanvaraus uudistuu

Avainsanat:

Tyksin ja lähikuntien uusi ajanvarauspalvelu lisää potilasasiakkaiden valinnan vapautta ja helpottaa ajanvarauksen tekemistä erikoissairaanhoidon palveluihin. Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset. Seuraava askel on palvelun käyttöönottaminen kolmella kielellä.

Tyksissä ja lähikunnissa on otettu käyttöön uusi ajanvarauksen verkkopalvelu. Potilasasiakas voi palvelussa varata, siirtää, perua ja tarkastella omia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ajanvarauksiaan.

Pöytyällä potilaat voivat saada verkkopalvelussa lähetteen Tyks neurologian ja Sydänkeskuksen palveluihin. Uuden ajanvarauksen ovat ottaneet käyttöön myös perusturvakuntayhtymä Akseli Maskussa, Nousiaisissa ja Mynämäellä sekä Tyksin erikoissairaanhoidon palvelut Ortossa, radiologian vastuualueella (Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus, VSKK) sekä Lasten ja nuorten klinikalla ja psykiatrian palveluissa. Lisäksi Tyksin Naistenklinikalle saapuvat asiakkaat ovat voineet syyskuusta lähtien hyödyntää uutta verkkopalvelua aiempaa laajemmin.

Uusi verkkopalvelu mahdollistaa ensimmäistä kertaa Suomessa erikoissairaanhoidon lähetteen yhdistämisen suoraan potilaan ajanvaraukseen. Aiemmin reitti lääkärin tekemästä lähetteestä ajanvaraukseen on vaatinut potilaalta puhelimitse tehtävää ajanvarausta.

– Kun potilaan terveyskeskuksesta saama lähete esimerkiksi röntgentutkimuksiin on vastaanotettu Tyksissä, asiakas voi itse tehdä ajanvarauksen tutkimukseen verkkopalvelussa. Palvelu on nopeampaa ja sujuvampaa, Radiologian koordinoiva sovellusasiantuntija Turkka Härmä kertoo.

Valinnanvapaus kasvaa

Perusturvakuntayhtymä Akselin alueen asukkaat pääsevät nyt samassa palvelussa kirjautumaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluihin.

– Asiakkaat voivat tarkastella aikojaan mm. suun terveydenhuollossa ja influenssarokotuspalveluissa. Loppuvuoden aikana verkkopalvelu laajenee tietyin osin myös alueen neuvolapalveluihin, Akselin terveyspalvelujen palvelulinjajohtaja Susanna Lehtiranta kertoo.

Erona aiempaan on, että potilasasiakas voi palvelussa paitsi siirtää ja perua, myös varata haluamansa ajan. Lisäksi hän voi järjestelmässä tarkastella ajanvarauksiaan. Asiakas näkee aikaa varatessaan kaikki toimipaikat, joissa hänelle määrätty tutkimus tai toimenpide on mahdollista suorittaa.

– Valinnan vapaus on kasvanut. Potilas voi nyt valita itselleen sopivan toimipaikan, jos hän on töissä tai lomailee eri paikkakunnalla kuin missä asuu, Härmä täsmentää.

Toivottu palvelu

Ajanvarauspalvelun on jo huomattu vähentävän aikojen peruutuksia ja siirtämistä. Itsetehty varaus auttaa potilasasiakasta myös paremmin muistamaan varaamansa ajan.

– Iso osa potilaistamme on kiitellyt sitä, että palvelu mahdollistaa käynnin sovittamisen oman arjen aikatauluun, Tyks Orton sairaanhoitaja Maarit Rintala kertoo. – Tulevaisuudessa verkkopalvelu saadaan vielä jouhevammin käyttöön, kun tieto palvelusta leviää, hän toivoo.

Tyksin mielialahäiriöpotilaat ovat lokakuun alusta alkaen voineet tarkistaa verkkopalvelussa omat ajanvarauksensa. Psykiatrian digiprojektipäällikkö Antti Apostol iloitsee palvelun parantumisesta.

–  Teimme viime vuonna kyselyn psykiatrian hoitopalveluista. Jopa 88 prosenttia vastaajista oli halukkaita käyttämään ajanvarauspalvelua, Apostol kertoo innostuneena.

Myös Pöytyällä ja Akselin toimialueella palvelu on otettu iloisesti vastaan.

– Tänä vuonna esimerkiksi muistihoitajan vastaanotolle on meillä tehty uuden palvelun kautta jopa 142 erikoissairaanhoidon ajanvarausta. Olemme iloisia palvelun laajasta käyttöönottamisesta, erityisesti ajatellen kuntayhtymämme asukasmäärää, Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymän johtava hoitaja Eija-Liisa Vikström sanoo. 

– Kuntalaiset ovat antaneet on positiivista palautetta ja palvelun laajentamista odotetaan. Ensi vuoden aikana tavoitteemme on ottaa palvelu käyttöön myös fysioterapiassa ja neuvolapalvelujen ajanvarauksissa, Lehtiranta maalailee innostuneena.

Tarjonta ja helppokäyttöisyys kulkevat käsi kädessä

Verkkopalvelua kehitetään edelleen, jotta mahdollisimman moni asiakas voisi tulevaisuudessa erikoissairaanhoidon lähetteen saatuaan varata itse itselleen sopivimman tutkimusajan. Palvelu täyttää jo saavutettavuusvaatimukset. Seuraava askel on palvelun käyttöönottaminen kolmella kielellä.

– Tavoitteena on saada palvelu asiakaskäyttöön paitsi suomeksi myös ruotsiksi ja englanniksi jo tämän syksyn aikana, Härmä kertoo toiveikkaana.

– Toivomme, että yhä useampi potilasasiakas innostuisi kokeilemaan uutta verkkopalvelua. Digitaalisten palveluiden tarjonta, tietoisuus ja helppokäyttöisyys asiakkaille kulkevat käsi kädessä, Härmä kannustaa.

Teksti:Talvikki Härmä