Hyppää pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 29.6.2018 16.46

Omakanta-palvelussa teknisen vian takia vääriä diagnooseja

Avainsanat:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on havaittu, että osalla Tyksin vuodeosastoilla tänä vuonna hoidossa olleista potilaista näkyy Omakanta-palvelussa virheellinen diagnoosi. Omakanta on potilaiden omaan käyttöön tarkoitettu Kanta-arkiston käyttöpalvelu.

Sairaanhoitopiirin tietohallintoylilääkäri Pirkko Kortekangas arvioi, että virheellisiä tietoja voi Omakannan kautta katseltuna löytyä jopa 1500 potilaalta. Virheitä on havaittu varsinkin sellaisten potilaiden tiedoissa, joilla sairaalahoito alkoi päivystyksestä ja jatkui yhdellä tai useammalla osastolla.

Ongelma ilmeni, kun Kelan Omakantaan tehtiin 20.6.2018 päivitys. Se johti hoidossa aiemmin tallennetut tiedot tulivat näkyviin virheellisessä muodossa. Virhe näkyy vain potilaalle itselleen ja vain Omakanta-palvelun kautta.

– Potilasturvallisuus ei siis vaarannu tämän virheen takia, sillä terveydenhuollon ammattilaisten käytössä olevassa potilaskertomuksessa tiedot ovat alkuperäisen mukaiset, huomauttaa sairaanhoitopiirin johtaja Leena Setälä.

Virheet korjataan sairaanhoitopiirin käyttämien tietojärjestelmäpalvelutuottajien toimesta mahdollisimman pian seuraavien viikkojen aikana.

Potilaan tarvitsee ottaa yhteyttä Tyksin hoitaneeseen yksikköön vain siinä tapauksessa, että hän tarvitsee kesän aikana käyttöönsä uuden loppulausunnon, mutta Omakannan kautta otettuna se olisi virheellinen. Hoitava yksikkö toimittaa pyydettäessä virheettömän kopion loppulausunnosta.