Hyppää pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 1.11.2022 15.44

Hyvinvointialueen viestintäperiaatteet ja visuaalinen ilme hyväksyttiin

Avainsanat:

Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle on valmisteltu viestintäperiaatteet ja visuaalinen ilme. Periaatteissa kuvataan viestinnän tavoitteet sekä hyvinvointialueen tapa viestiä. Käytännön viestintätyö ja visuaalinen ilme perustuvat näihin periaatteisiin. Aluehallitus hyväksyi periaatteet kokouksessaan 1. marraskuuta.

Kahdeksan kuvaa henkilöistä sydämen muodossa,

­­– Viestintäperiaatteita ja visuaalista ilmettä on kesän ja syksyn aikana työstetty useilla eri foorumeilla. Työhön on eri vaiheissa pyydetty palautetta ja osallistunut muutamia satoja tulevan hyvinvointialueen työntekijöitä. Olen iloinen, että moni on voinut osallistua yhteisen hyvinvointialueemme työstämiseen tästäkin näkökulmasta, viestintäjohtaja Maria Roos sanoo.

Viestinnän periaatteet

Viestintä on osa kaikkea hyvinvointialueen toimintaa ja päätöksentekoa. Perusperiaatteena on, että hyvinvointialueen kaikki työntekijät viestivät. Tämä tarkoittaa myös sitä, että hyvinvointialue kuuntelee sidosryhmiä laajasti.

Viestintä suunnitellaan niin, että tavoitetaan vuorovaikutteisesti eri sidosryhmät ja että sidosryhmät voivat halutessaan osallistua. Hallintosäännön mukaan viestinnän ensisijainen kanava on yleinen tietoverkko, ja hyvinvointialueen tavoitteena on olla läsnä monikanavaisesti siellä, missä asukkaatkin ovat. Teemme parhaamme, että viestimme ovat selkeitä, ymmärrettäviä ja saavutettavia. 

Hyvinvointialueen ilme

Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha Egentliga Finlands välfärdsområde.

Hyvinvointialueen ilme pohjautuu hyvinvointialueen strategiaan sekä tehtyyn laajaan strategiatyöhön. Yhtenäinen visuaalinen ilme rakentuu tunnusväreistä, logosta ja kuvamaailmasta.  

Hyvinvointialueen tunnusvärit ovat violetti ja turkoosi. Niillä halutaan viestiä luotettavuutta, turvallisuutta sekä Varsinais-Suomen merellisyyttä. Värien käytössä huomioidaan selkeys ja saavutettavuus. Ilme on suunniteltu yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto Briiffin kanssa.

Logona on kahdesta tavusta koostuva hyvinvointialueen nimilyhenne, Varha. Virallisissa yhteyksissä käytetään aina hyvinvointialueen virallista nimeä Varsinais-Suomen hyvinvointialue. Lyhenteen mukaisella tunnistettavalla logolla halutaan selkeyttää ja yhtenäistää hyvinvointialueen palveluviestejä. Hyvinvointialueen yhtenäisen ilmeen rinnalla jatkavat erikoissairaanhoidon tuttu Tyksin tunnus sekä Pelastuslaitoksen perinteikäs ilme. Tällä halutaan luoda jatkumoa samalla, kun kootaan hyvinvointialueen palvelut yhteisen tunnuksen alle.

Hyvinvointialueen verkkopalvelut rakentuvat vuodenvaihteeseen mennessä osoitteeseen varha.fi.  

Linkit: